GAFFA.dk review

GAFFA.dk made a review of our concert at Train in Aarhus, supporting The Whitest Boy Alive. It’s pretty good! We recieved a 5 out of 6, the whole thing can be read here.

The New Wine (fem stjerner)

I Norge er den unge Bergen-kvartet med en gennemsnitsalder på 21 år ikke længere end nyhed, men på Train kom The New Wine som en kæmpe positiv overraskelse. Deres koncert var 45 minutter i sig selv, og var meget mere end bare end opvarmning. Det kan snarere betragtes som en rigtig koncert – som beviste, at selvom de unge nordmænd endnu ikke har en pladekontrakt, så har de kvalitetsnumre nok til at spille et overbevisende fuldlængde sæt.

At de er inviteret med som supportturnéen, udvalgt af Erlend Øye selv, der i øvrigt også er fra Bergen, er en kæmpe mulighed, og de gjorde netop det, som et opvarmningsband skulle, og Whitest Boy Alive kan takke The New Wine for en del af den voldsomme publikumsreaktion under hovedkoncerten. Såvel musikalsk, i bandopsætningen og i udseendet er der klare ligheder mellem The New Wine og Whitest Boy Alive – hvilket bare blev tydeligere, da de to bands, som et sæt store og små brødre, sammen spillede “Golden Cage” mod slutningen af aftenen. I mine øjne står The New Wine stadig i sine storebrødres skygge, men det ville ikke være fair at dømme et band, som endnu ikke har et album, men kun en cd-r-ep til tyve kroner på sin diskografi. Så lad os se, hvad det kan udvikle sig til.

Sangmaterialet er allerede nu ret godt, kontrollen over koncertsituationen, dispositionen og opbygningen endnu bedre. Arrangementerne er sikre, evnen til at bryde det fastlåste udveksling mellem band og publikum overlegen. Mens guitarist og forsanger Stian Iversens stil er lidt mere rocket end Erlend Øyes, så er multitangent-talentet, Geir Hermansen, lidt for tydelig, lidt for eksperimenterende og lidt for skizofren til at passe ind i et band, men det har også sin charme, at blande flygel-imitationer, 60’er orgel og skarpe synthlyde i materialet. I inspirationspuljen ligger foruden slægtskabet med Whitest Boy Alive, indie- og pyschrock og forbudte trin fra 70’ernes, funky beat club-disko. Godt midtvejs havde vi hørt de fleste af sangene fra deres selvudgivne ep (som i øvrigt kan downloades gratis her), numre som “Communication”, “Connection” og “Dragon” – og jeg forventede, at deres bedste nummer, “Revolving Cylinder” skulle være kulminationen på en almindelig god opvarmningskoncert. Men derefter blev det kun endnu bedre.

Det dansable og lette, de gode melodier fik kryderi af britisk new wave, elektrorock, og ligesom Whitest Boy Alive ville genoptage godt en time senere, så var den soniske, instrumentale opbygning medvirkende til publikumsrave, og da Stian Iversen pludselig smed mikrofonen og gav sig til at danse rundt helt forrest på scenen med flere funky, enormt uncoole trin, a la John Travolta i “Saturday Night Fever”, så gik salen amok. Sejhed inkarneret!

Som afslutning flettede de fire ynglinge også Daft Punks “Robotrock” ind, og satte punktum på en superpositiv oplevelse – særligt taget i betragtning, at festen først lige var gået i gang.

0 Responses to “GAFFA.dk review”